sobota, 27 września 2014

Czym słodzić herbatę?

       Dzisiaj zadano mi pytanie: " co ja sądzę o cukrze brązowym? i czy warto nim zastępować cukier biały np. w herbacie?".






       Najbardziej popularnym cukrem dodawanym do herbat, ciast, deserów jest tradycyjny cukier biały, który pozyskiwany jest z buraków. Jest on najbardziej dostępny i najtańszy ze wszystkich rodzajów cukrów, znajdujących się na rynku. Cukier biały jest najbardziej przetworzonym, rafinowanym (oczyszczonym) cukrem, który zawiera przede wszystkim 99,8% sacharozy. Podczas produkcji, jest on oczyszczany z melasy, przez co pozbawiany jest również minerałów.

       Kolejnym równie popularny, ale nieco droższym jest cukier tzw. brązowy (nierafinowany), czyli tak na prawdę jest to cukier buraczany (biały), ale z dodatkiem melasy. Melasy nieco wzbogaca cukier o takie składniki mineralne jak:  żelazo, magnez, potas, wapń. Tak na prawdę wymienione minerały są zawarte w cukrze w śladowych ilościach, a biorąc pod uwagę ilość spożywanego cukru, ich ilość nie ma znaczenia w codziennej diecie.  Pominięcie procesu rafinacji, czyli pozostawienie melasy nadaje kolor brązowy. Zatem ciągle cukier brązowy pozostaje "cukrem" i jest to ciągle sacharoza.


       Cukier trzcinowy, czyli kolejna "zdrowsza" wersja cukru białego. Ale czy tak na prawdę zdrowsza. Cukier trzcinowy to tak samo jak cukier brązowy (czyli buraczany nierafinowany), czy biały rafinowany, sacharoza. Jej zawartość od cukru białego, podobnie jak w brązowym różni się tylko o 2%. Cukier ten różni się tylko od buraczanego tym, że jest pozyskiwany z trzciny.
       Ostatnio coraz bardziej popularny staje się cukier palmowy. To ciągle sacharoza. W tym przypadku 
(70 – 79%). Pozostałe jego składniki to glukoza i fruktoza (3 – 9 % każdy), więc nieco lepiej od pozostałych cukrów. Jednak jego kaloryczność ciągle pozostaje wysoka. Zatem czy warto uzywać go jako zamiennika tradycyjnego cukru? 


Porównanie kaloryczne w 100g cukrów 

Cukier biały rafinowany 
396 kcal

Cukier brązowy (nierafinowany) 373 kcal
Cukier trzcinowy 370 kcal
Cukier z palmy 389 kcal

Czym można zastępować cukier?

       Chyba najbardziej popularna jest ostatnio stewia. Jej liście nie zawierają 0 kcal. Jednak już po przetworzeniu do postaci proszku czy syropu warto zawsze zwrócić na skład i kaloryczność. Zatem jeśli stewia, to przede wszystkim suszone liście. 

       Ksylitol, który pozyskiwany jest z brzozy. Jego kaloryczność w 100g to 240 kcal. Jednak często ze względu na swoją cenę nie jest chętnie kupowany.
       Erytrytol, jest zaraz obok stewi i ksylitolu bardzo dobrą alternatywą do zastąpienia cukru. Posiada bardzo niski indeks glikemiczny bliski zeru i kaloryczność równą 20 kcal w 100g, co daje nam ok 1 kcal na 1 łyżeczkę. 

       Syrop z agawy, często zastępuje nam cukier, ale niestety tez jest kaloryczny, bo w 100g 310 kcal. Zawsze to jakaś alternatywa. Jednakże nie polecam ze względuna dużą zawartość fruktozy. 
       No i wreszcie miód. Również bardzo kaloryczny, ale ze względu na swój skład i walory zdrowotne częściej polecany i również stosowany przeze mnie w kuchni. 100g ok.324 kcal.




       Podsumowując, mogę napisać, że jeżeli pracujemy na zmianą nawyków żywieniowych i chcemy np. zredukować naszą masę ciała (schudnąć), powinniśmy ograniczyć do minimum lub wykluczyć zupełnie z naszego codziennego jadłospisu wszelkiego rodzaju cukry i jego odpowiedniki....no oprócz liści stewii, która nawet mimo swojego specyficznego posmaku nadaje się do domowych wypieków.



 
   

5 komentarzy :

Andrzej Makus pisze...

Docelowo mam zamiar nie słodzić i nie pić napojów gazowanych, czas pokaże jak będzie, póki co na "odwyku" słodzę miodem, czasem odrobiną syropu Paola, kupiłem też ksylitol( drogiiiii!)

Dorota Mazurkiewicz pisze...

Powodzenia :) początki nie są łatwe, ale wszystko zależy od naszego nastawienia i chęci :)

Michał Jaworski pisze...

Zamiast ksylitolu polecam erytrytol, jest łatwiejszy w trawieniu - nie powoduje sensacji żołądkowych :-)

http://www.wiecejnizzdroweodzywianie.pl/czym-zdrowo-slodzic/

ANONIM pisze...

Moim zdaniem wykluczam wszystko i po treningu badz po cardio jem czekolade czarna z cacao z dodatkiem miety .
Cukier jest trudno calkiem wyeliminowac ale nauka czyni mistrza jak to sie ,diety trzeba sie nauczyc i to naprawde trwa ...

Martyna pisze...

Najlepiej cukier odrzucić i w razie potrzeby zastosować najlepiej miód. Cukier brązowy to często cukier barwiony, najlepiej kupować wtedy kiedy nazywa się trzcinowy i jest w postaci zlepionej (sypki raczej nie jest prawdziwy). Ale każdy ma swoje zdanie, nawet dietetycy.
Polecam poczytać tez wpis http://wylecz.to/pl/zdrowy-styl-zycia/diety/zdrowy-cukier-czym-slodzic-czy-istnieja-zdrowe-zamienniki-cukru.html Fajne źródło wiedzy, może się przydać :)

Prześlij komentarz