piątek, 1 listopada 2013

Alkohol

       W tym poście chciałam krótko opisać wady i zalety picia alkoholu J




Co myślę o spożywaniu alkoholu?

       Już jakiś czas temu zadano mi takie pytanie, ale jakoś nie miałam natchnienia aby napisać posta na ten temat.

       Różne są opinie odnośnie spożywania alkoholu. Jednakże tak naprawdę najważniejsze jest to, jaki i ile spożywamy alkoholu w swoim codziennym żywieniu.

Jakie są zdrowotne właściwości alkoholu?

       Pobudza wydzielanie soku żołądkowego, co przy niestrawnościach wspomaga trawienie niektórych potraw.
Zawarte, zwłaszcza w czerwonym winie, przeciwutleniacze zwalniają powstawanie wolnych rodników, a barwnik zwany Resweratrolem, z czerwonych winogron zmniejsza zapadalność na choroby nowotworowe.
Obniża zawartość cholesterolu we krwi.
Zmniejsza powstawanie zakrzepów rozszerzając naczynia krwionośne.

Jakie są skutki picia nadmiaru alkoholu?

  • Alkoholizm czyli uzależnienie
  • Zaburzenia układu nerwowego
  • Zaburzenia równowagi ;)
  • Choroby wątroby (marskość)
  • Choroby układu pokarmowego, wrzody żołądka i dwunastnicy
  • Choroby trzustki
  • Nadkwasota
  • Niedożywienie
  • Choroby układu odpornościowego
  • Zaburzenia sprawności seksualnej
  • Nadciśnienie
  • Choroby mózgu



Jaka jest dopuszczalna dawka alkoholu?

       Wg WHO (World Health Organization) nieprzekraczalna ilość alkoholu dla kobiety to 20 g czystego alkoholu na dzień, a dla mężczyzn nieprzekraczalna dawka to 40 g, przy czym minimum dwa dni w tygodniu powinny być całkowicie wolne od alkoholu.

10 g czystego alkoholu odpowiada ok.
  • 200 ml 5% piwa
  • 100 ml 10% wina
  • 25 ml 40% wódki

 



Pamiętajmy też, że spożywanie alkoholu wzmaga apetyt, co wiąże się ze zbyt dużą ilością spożywanych kalorii i dodatkowo sam w sobie jest kaloryczny. Dodatkowo często pijąc mocne alkohole dodajemy do nich słodkie napoje, co też zwiększa kaloryczność wypijanych drinków. Zatem picie alkoholu nie sprzyja diecie, w której chcemy zredukować masę ciała. Podczas aktywności fizycznej alkohol obniża wydolność, zatem bez sensu jest ćwiczyć i pić alkohol częściej niż raz na miesiąc.

Oto orientacyjna kaloryczność poszczególnych alkoholi:

Brandy 30 ml                    65 kcal
Gin 20 ml                          60 kcal
Koniak 50 ml                     160 kcal
Whisky 30 ml                    65 kcal
Wódka czysta 50 ml         110 kcal

Wina 
Białe wytrawne 120 ml          80 kcal
Białe półwytrawne 120 ml     90 kcal
Białe słodkie 120 ml                110 kcal

Czerwone wytrawne 120 ml     80 kcal 
Czerwone półsłodkie 120 ml      92 kcal 
Czerwone słodkie 120 ml          115 kcal 

Sherry wytrawne 50 ml         60  kcal
Wermut słodki 120 ml             146 kcal

Piwo 
Ciemne pełne 0,33 l         250 kcal
Jasne pełne 0,33 l         230 kcal






Osobom, które chciałaby wspomóc swoje trawienie winem i szykują wystawną kolację odrobina wina do posiłku nie zaszkodzi, ale pamiętajmy o nieprzekraczaniu zalecanych ilości.




Źródło: http://foodwine.pl/wp-content/uploads/2013/04/prints-wine-and-food-pairing.jpg

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz