sobota, 2 listopada 2013

Sól

Dlaczego tak często dietetycy i żywieniowcy ostrzegają przed nadmiarem spożywania soli?

       Ja również zwracam szczególną uwagę na nadmierne ilości spożywania soli w naszej diecie. Osobiście nie solę potraw, staram się używać duże ilości ziół, czasami tylko w przepisach dodaję sól, ale są to najczęściej niewielkie ilości np. 0,5 łyżeczki do herbaty na całe danie. Używając przypraw danie staje się wyraźne w smaku, a sól ten smak „zabija”.




Jak nadmiar soli wpływa na nasz organizm? 
  • Zwiększa nasze ciśnienie krwi czyli automatycznie zwiększa ryzyko choroby nadciśnienia tętniczego
  • Spożywając nadmiar soli zatrzymujemy w swoim organizmie duże ilości wody
  • Obciążamy prace nerek
  • Upośledzamy wchłanianie wapnia. Dlatego też często łapią nas skurcze mięśni lub drga nam powieka. Brakuje nam najczęściej wapnia, który staramy się suplementować w tabletkach, ale podczas gdy dużo solimy suplementacja wapniem nie ma sensu
  • Duże ilości soli (sodu/NaCl) zaburzają nam gospodarkę elektrolitową czyli sodowo-potasową, co skutkuje ogólnym zmęczeniem, zmęczeniem mięśni, złą praca serca… zwłaszcza u osób uprawiających systematycznie sporty lub stresujących się
  • Spożywanie dużych ilości soli może objawiać się nerwowością, bólami głowy
  • A przede wszystkim sprzyja zachorowalności na nowotwory żołądka


Jaka jest dozwolona ilość spożycia soli w codziennej diecie?

       Wg WHO zalecana ilość spożycia soli to 5-6g na dobę czyli jedna mała łyżeczka.
Pamiętajmy też, że sól znajduje się w wielu produktach kupowanych przez nas. Są to m.in.:
  • konserwy mięsne
  • rybnych wędzone
  • śledzie
  • słone wędliny
  • kiełbasy
  • kiszonki
  • żółte sery
  • chipsy
  • paluszki
  • inne solone przekąski


       Najkorzystniej jest unikać spożywania w nadmiarze w/w produktów. Można samemu przyrządzać w domowych warunkach wędliny bez dodatku soli.

  
Jak nauczyć się ograniczenia spożycia soli?

       Niestety nic innego wam nie poradzę, jak tylko zaprzestanie dosalania potraw i ograniczenia do minimum solenia waszych dań. Najtrudniejsze są pierwsze dwa tygodnie, ale zobaczycie, że już po tym czasie, kiedy będziecie chcieli spożyć posolone potrawy, będą one za słone.

W ograniczeniu spożycia soli pomaga dodawanie do potraw suszonych ziół, spożywanie dużych ilości kasz, zwłaszcza gryczanej, pieczywa razowego, nasion strączkowych, pomidorów, bananów, suszonych owoców… Pamiętajmy jednak, aby z naszej diety wykluczyć również przyprawy typu: vegeta i kostki rosołowe. Czytajmy też dokładnie skład produktów, które chcecie zakupić, aby nie zawierały dodatków soli i glutaminianu sodu.

1 komentarz :

Wiktoria Ajaedahjsh pisze...

Fajny, przydatny artykuł :)

Prześlij komentarz