niedziela, 24 listopada 2013

Niedobory witamin - objawy

       Wypadają Ci nadmiernie włosy, jesteś często przemęczona, szybko łapie Cię przeziębienie, rozdwajają Ci się paznokcie lub masz na nich białe plamki?




       Te i inne objawy są często przyczyną niedoborów witamin, które pojawiają się w naszym organizmie podczas diety, w której znajduje się dużo przetworzonych produktów, zbyt mało warzyw i owoców.  Niedoborom witamin sprzyja również: wegetarianizm, restrykcyjne diety odchudzające, ciąża i karmienie piersią.

Jakie objawy najczęściej towarzyszą niedoborom witamin?

Białe plamki na paznokciach-
jest to główny objaw niedoboru żelaza, często też cynku. Pomijam możliwość występowania zmian grzybiczych.

Co jeść:
  • mięso (zwłaszcza czerwone)
  • wątróbka
  • jaja
  • produkty zbożowe z pełnego przemiału
  • sery podpuszczkowe
  • nasiona roślin strączkowych
  • kasze gruboziarniste
  • orzechy, migdały
  • pestki słonecznika
  • warzywa zielone


Na lepsze przyswajanie żelaza wpływają: witamina C i herbata z pokrzywy, która również sama w sobie zawiera dużo żelaza.
Unikaj spożywania dużej ilości błonnika oraz mocnej, czarnej herbaty ze względu na dużą zawartość polifenoli i taniny, które mogą upośledzić wchłanianie żelaza.

Rozdwajające się paznokcie- niedobór cynku, żelaza, witamin A, E, C.

Co jeść:
  • Podobnie jak wyżej czyli:
  • mięso
  • wątróbka
  • Jaja
  • płatki owsiane
  • produkty zbożowe z pełnego przemiału
  • sery podpuszczkowe
  • nasiona roślin strączkowych
  • kasze gruboziarniste
  • orzechy, migdały
  • pestki słonecznika
  • warzywa zielone


Wypadające włosy – objaw najczęściej towarzyszy niedoborowi  biotyny (wit.B7), również B12, B6 i selenu.

Co jeść:
  • jaja
  • łosoś
  • awokado
  • grzyby
  • kalafior
  • soja
  • orzechy
  • płatki owsiane
  • maliny i banany



Pękające kąciki ust- niedobory witamin z grupy B, witaminy A, cynku

Co jeść:
  • produkty z pełnego przemiału
  • płatki owsiane
  • kasze 
  • nasiona strączkowe
  • marchew, pomarańcze
  • orzechy
  • słonecznik


Skurcze mięśni- niedobory przeważnie magnezu, potasu i wapnia.

Co jeść:
  • banany
  • orzechy (zwłaszcza laskowe i migdały)
  • brokuły
  • jabłka
  • cytrusy
  • kapusta
  • szpinak
  • kakao
  • makrela
  • dorsz
  • ciecierzyca
  • kasze


Częste infekcje, słaba odporność - niedobór cynku, witaminy C, kwasów omega 3

Co jeść:
  • cytrusy
  • ryby morskie
  • można suplementować tran (zwłaszcza jesienią i zimą)
  • orzechy
  • kasze
  • kiszone ogórki
  • kiszona kapusta
  • cebula
  • miód


Zmęczenie- niedobory witamin z grupy B, zwłaszcza B6, B12, kwasu foliowego, cynku

Co jeść:
  • szpinak
  • owoce morza
  • buraki
  • szparagi
  • fasolkę
  • brokuły
  • jaja
  • orzechy












UZUPEŁNIENIE: Artyuł o witaminie D3 głównie w kontekście diety wegańskiej znajdziecie tutaj




źródło obrazków: www.i-witaminy.eu, Adbar z www.polki.pl, http://zdrowie.gazeta.pllokikoki.pl

3 komentarze :

elmaja pisze...

nie m tu o niedoborze najważniejszej z witamin!!! takiej której nie da się uzupełnić dietą. Witamina D3, której niedobór dotyczy 9 na 10 osób! Tak wynika z badań... polecam D-Vitum forte - wit D w oleju lnianym

czule pisze...

elmaja, do tej pory też brałam DVitum forte, ale przerzuciłam się na produkty http://www.kinon.com.pl/ z tego względu, że zawierają również wit. K2 która powinno się stosować jednocześnie z wit.D3. Zgadzam się z tobą, że za mało się mówi o niedoborach witaminy D3, podczas gdy jest ona odpowiedzialna za nasz układ nerwowy. Ja odkąd zażywam suplementy czuję się dużo lepiej i nie męczę się z wahaniami nastroju.

Dorota Mazurkiewicz pisze...

Tak już dawno chciałam napisać dodatkowy artykuł o jakże ważnej D3. Zatem uzupełnienie możecie przeczytać tutaj http://dietetycznienacodzien.blogspot.de/2016/07/dieta-weganska-z-czym-to-sie-je-cz3.html.

Prześlij komentarz