wtorek, 11 listopada 2014

Jak wzmocnić naszą odporność?? /PROBIOTYKI/

       No i jest...jesień już do nas zawitała, a zanim się nie obejrzymy i przyjdzie do nas zima. To własnie w tym okresie często borykamy się z przeziębieniami i spadkiem naszej odporności. Dlatego też w dzisiejszym poście chciałam napisać kilka ważnych wskazówek na temat-czyli jak wzmocnić naszą odporność.



Co to jest odporność?

Za odporność naszego organizmu odpowiada układ immunologiczny inaczej zwany odpornościowym. Jego zadaniem jest obrona organizmu przed infekcjami zarówno bakteryjnymi, wirusowymi, jak i też pasożytniczymi. Głównymi narządami układu immunologicznego są:
- szpik kostny
- grasica
- śledziona
- węzły limfatyczne
- migdałki
- błony śluzowe przede wszystkim jelita, ukł. moczowego i oddechowego

Praca ukł. immunologicznego jest bardzo skomplikowana, aby tutaj opisywać. Wspomnę tylko, że wytwarza on limfocyty, makrofagi, monocyty, komórki K, które są odpowiedzialne za procesy zachodzące podczas np.infekcji. 




Co wpływa na stan naszej odporności?

Na stan naszego układu immunologicznego wpływa wiele czynników. Główne z nich to:
- dieta, złe nawyki żywieniowe
- problemy z jelitami (nieprawidłowe wypróżnienia)
- to w jaki sposób karmimy nasze niemowlęta tzn. czy sztucznie, czy naturalnie
- stres
- nadużywanie antybiotyków

Co stosować na wzmocnienie odporności?

Na wzmocnienie odporności duży wpływ ma nasza dieta. Bardzo ważne jest, aby nasz codzienny jadłospis był urozmaicony. Nie może w nim zabraknąć przede wszystkim:
  • ryb, przedde wszystkim morskie łosoś, makrela, szprotka, sardynka, śledź , które są źródłem NNKT (niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych), a przede wszystkim kwasów omega-3, które wzmagają produkcję prostaglandyny stymulującej układ immunologiczny. Również można stosować suplementację tranem (o tranie też pisałam tutaj w poście) jako uzupełnienie diety, zwłaszcza ubogiej w ryby.
  • produkty bogate w cynk, przede wszystkim: gruboziarniste kasze, ryż brązowy, pieczywo typu graham, pestki dyni, płatki owsiane, pełnoziarniste makarony, ryby morskie 
  • warzywa i owoce bogate w witaminy antyoksydacyjne, a przede wszystkim wit. C.Zatem wszystkie owoce spożywane na surowo i nie tylko
  • kiszonki czyli kiszone ogórki i kapusta, które sa bogatym źródłem wit. C i bakterii probiotycznych 
  • naturalne antybiotyki czyli czosnek i cebula, które mają wysoką zawartość allicyny. Allicyna wspomaga hamowanie rozwoju patogennych bakterii, ale również wirusów i grzybów.  Również zawierają selen, związki siarki o działaniu przeciwbakteryjnym 
  • imbir, który w swoim składzie zawiera takie związki jak: gingerol i szogaol, mają one właściwości przeciwzapalne i bakteriostatyczne
  • miód, bogate źródło witamin, minerałów, kwasów organicznych i enzymów. Ma działanie bakteriobójcze i przeciwzapalne 
  • sport jest również istotnym czynnikiem, wpływającym na wzmocnienie naszej odporności. Regularna aktywność fizyczna stymuluje nasz układ immunologiczny, dzięki czemu rzadziej chorujemy

PROBIOTYKI

       Na temat probiotyków wspominałam już w poście o kefirze wodnym (tutaj). Chciałam też dzisiaj napisać jeszcze kilka słów o ich właściwościach, które odgrywają istotna rolę w odporności naszego organizmu.
       Co to są probiotyki? Są to preparaty zawierające laseczki kwasu mlekowego szczepu GG (Lactobacillus GG - LGG) lub NCFM (Lactobacillus acidophilus NCFM). Można znaleźć wiele publikacji na temat podawania probiotyków dzieciom i dorosłym, potwierdzających korzystny wpływ na wzmocnienie naszego układu odpornościowego. Na przyklad w jednym z takich badań LGG podawano raz dziennie, a L. acidophilus NCMF dwa razy na dobę. Wykazano, że podawane codziennie przez kilka miesięcy w okresie jesienno-zimowym zmniejszyły o 20-40% ryzyko przeziębienia i innych lekkich infekcji dróg oddechowych (głównie wirusowych). Natomiast u co piątego dziecka otrzymującego LGG w ciągu trzech miesięcy unikano takiej choroby. Taki efekt zaobserwowano u dzieci w wieku 3-6 lat uczęszczających do żłobka lub przedszkola, ale nie u najmłodszych dzieci do 2 roku życia.
       Jak już wspominałam nasze jelita pełnią jedną z największych funkcji układu odpornościowego, około 60 - 70 % komórek odpornościowych w organizmie człowieka jest związanych z podśluzówką jelita, dlatego też tak ważne jest, aby mikroflora jelita była prawidłowa. Stosowanie antybiotyków, stres, niewłaściwa dieta, problemy z wypróżnianiem mogą zaburzać rozwój właściwych bakterii. Dlatego też zaleca się stosowanie suplementów probiotycznych, jako uzupełnienie diety.

Oprócz tego probiotyki wykazują szersze działanie na nasz organizm:

  • Znoszenie efektu nietolerancji laktozy:
    - działanie bakteryjnej
    -galaktozydazy na laktozę 
  • Pozytywny wpływ na układ mikroorganizmów jelitowych:
    - eliminacja/obniżanie liczebności niekorzystnych dla zdrowia mikroorganizmów
    - zmniejszenie produkcji toksycznych metabolitów
    - właściwości antybakteryjne
  • Profilaktyka zakażeń dróg jelitowych:
    - efekt zwiększenia produkcji przeciwciał
    - stymulacja odpowiedzi immunologicznej lub systemowej
    - zmiana warunków panujących w jelitach (pH, krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, bakteriocyny)
    - kompetycja o miejsca adhezji do nabłonka jelitowego
    - zmiana miejsca wiązania toksyn
    - stymulacja produkcji śluzu jelitowego
    - kompetycja o substancje odżywcze z innymi drobnoustrojami, głównie patogennymi
  • Poprawa systemu immunologicznego:
    - aktywacja makrofagów do prezentacji antygenów dla limfocytów B
    - zwiększenie wydzielania immunoglobulin A (IgA)
    - modulacja profilu cytokin
    - indukcja odpowiedzi na antygeny żywności
    - wzrost liczby leukocytów, limfocytów, komórek plazmatycznych i naturalnych komórek bójczych (NK) w surowicy krwi
    - wzrost fagocytarnej aktywności leukocytów
    - wzrost aktywności makrofagów (zwiększone wydalanie hydrolaz lizosomalnych, aktywatora plazminogenu, kolagenazy, lizozymu) i wzrost aktywności limfocytów
    - wzrost poziomu interferonu w surowicy krwi
  • Działanie przeciwalergiczne:
    - przywrócenie homeostazy układu odpornościowego
    - regulacja syntezy cytokin
    - zapobieganie przedostaniu się antygenu do krwi
  • Aktywność przeciwnowotworowa:
    - wiązanie mutagenów/kancerogenów
    - hamowanie nitroreduktaz bakteryjnych, katalizujących syntezę nitrozoamin
    - usuwanie azotanów(III)
    - hamowanie/obniżanie, na drodze modyfikacji ekosystemu jelitowego, syntezy lub aktywności tzw. enzymów fekalnych
    - hamowanie wzrostu komórek rakowych
    - obniżanie stężenia II rzędowych kwasów żółciowych
  • Wpływ na stężenie lipidów we krwi i ryzyko chorób serca:
    - obniżenie poziomu cholesterolu
    - zmiany aktywności hydrolazy soli żółci
    - efekt antyoksydacyjny
  • Obniżanie ciśnienia:
    - przekształcenie peptydaz w przeciwnadciśnieniowe tripeptydazy (inhibitory konwertazy angiotensyny)
    - działanie składników ściany komórki jako inhibitorów angiotensyny
  • Wpływ na infekcje moczowo-płciowe:
    - przyczepność do komórek dróg moczowych i pochwy
    - aktywność antagonistyczna
    - współzawodnictwo o substancje odżywcze z innymi drobnoustrojami, głównie patogennymi
    - produkcja specyficznych inhibitorów (H2O2, biosurfaktanty)
  • Zakażenia wywołane przez Helicobacter pylori:
  • Regulacja motoryki przewodu pokarmowego (zaparcia lub biegunki)
Źródło:
A. Nowak, K. Śliżewska, Z. Libudzisz, Probiotyki- Historia i mechanizm działania, 
ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 2010, 4 (71), 5 – 19
M. Maniecka, Probiotyki- "dla życia", dla zdrowia, Labolatoria net, Innowacje, Nauka, Technologie, 2012

12 komentarzy :

Modern Living pisze...

Świetny post ! Pozdrawiam

Dorota Mazurkiewicz pisze...

Dziekuje ;) rowniez pozdrawia.

40daydream pisze...

A swoją drogą niektóre probiotyki (np. Lactobacillus Rhamnosus ATCC 53103) nie dość, że wspomagają odporność, to jeszcze pomagają schudnąć. Także idealna sprawa na zimę ;)

Michał Jaworski pisze...

Odnośnie diety zwiększającej naturalną odporność organizmu polecam jedzenie warzyw krzyżowych: kapusta, brokuł, kalafior, kalarepa, jarmuż itd - zawarte w nich związki siarki (izotiocyjaniny ) dodatkowo stymulują odporność.
http://www.wiecejnizzdroweodzywianie.pl/jak-wzmocnic-odpornosc/

Dorota Mazurkiewicz pisze...

Dokładnie, warzywa krzyżowe jak i pozostałe są zawsze polecane przy dietach wzmacniających organizm :) dziękuję Panie Michale za dodatkowy komentarz i pozdrawiam :)

Lucyna pisze...

Probiotyki pomagają tylko na chwilę, a potem odporność znowu spada. Polecam dużo spacerowania ogólnie zdrową dietę bogatą w przyprawy i cynk i dodatkowo olej z wątroby rekina. Z dostarczeniem oleju naturalnie ciężko, więc stosuję Odpormax, który ma jeszcze cynk i czosnek, więc dosłownie bomba odpornościowa. Mnie dopiero to postawiło na nogi. A i jeszcze ważne jest ograniczenie stresu.

Dorota Mazurkiewicz pisze...

Oczywiście, że najważniejsze jest całościowe/holistyczne podejscie do tematu, ale tak czy siak probiotyki jest warto suplemetować, ale podstawą powinna być zdrowa dieta i styl życia :)

kasiajotka pisze...

Uważam, że probiotyki bardzo pomagają nam wzmacniać odporność poprzez uzupełnianie dobry bakterii w naszym przewodzie pokarmowym. Sprawdzają się też dobrze przy różnych dolegliwościach żołądkowych, łagodzą objawy biegunki, no i oczywiście regulują florę bakteryjną jak się bierze antybiotyki

Anna Koźmińska pisze...

Probiotyki są ważne ale już jak coś się dzieje, to trzeba działać. Jak spadła odporność moich dzieciaków to pomogłam im podając immulinę. :D

weronikawronska pisze...

Ja wykonywałam ostatnio takie badania w celu określenia typu odporności http://www.euroimmundna.pl/odpornosc. Jest to naprawdę super sprawa, ponieważ dzięki nim mamy bardzo jasno określone to w jaki sposób możemy wzmocnić naszą odporność.

martynka pisze...

W okresie zimowym zawsze zażywam suplementy. Ostatnio trafiłam na pierzgę pszczelą w kapsułkach Bee Pearl i jestem bardzo zadowolona. Oprócz tego zawsze ubieram się ciepło i zwracam uwagę na dietę :D Dzięki temu zawsze jestem zdrowa

KK .KK pisze...

kiedys watpilam w to ze probiotyki moga miec az tyle waznych funkcji w organizmie, ze dostarczenie odpowiednich, zywych szczepow bakterii moze bardzo korzystnie oddzialywac na nasze zdrowie ale teraz juz wiem ze nie ma co watpic, bo odpowiednie probiotyki rzeczywiscie dzialaja! pare miesiecy temu zaczelam stosowac Lactoral immuno, bo znajoma polecila, akurat zblizal sie okres przeziebien i pomyslalam ze sprobuje i widze ze odpornosc znacznie mi sie poprawila! od czasu kuracji wogole nie choruje! a stycznosc z chorymi mam, pogoda tez nie sprzyjala zdrowiu, a ja ciagle bez zadnych infekcji!! w aptece mi ostatnio powiedziano ze ten lactoral ma rzeczywiscie dobre szczepy bakterii

Prześlij komentarz