wtorek, 3 maja 2016

Dieta wegańska - z czym to się je? Cz.1.

       Dieta wegańska stała się w ostatnich latach bardzo modna i można znaleźć wiele informacji na jej. Dzisiaj i ja chciałabym napisać kilka słów na ten temat.Przygotowując się do prowadzenia seminariów dietetycznych zaczęłam dużo czytać o wegetarianiźmie i weganiźmie. Rok temu przez dwa miesiace wykluczyłam ze swojej diety mięso i prodkty mięsne. Nie spożywałam też nabiału, który i tak w mojej codziennej diecie jest bardzo rzadko. Zwiększyłam ilość surowych warzyw, ryb i nasion strączkowych. Przez ten okrez tylko kilka razy zjadłam kurze jaja. O tym jak to wpłynęło na mój organizm może uda mi się napisać w innym artykule.



 Co to jest właściwie weganizm?

       Jest to bardziej restrykcyjna forma diety wegetariańskiej, która polega na wykluczeniu ze swojego codziennego jadłospisu produktów pochodzenia zwierzęcego takich jak: mieso, produkty mięsne, ryby, mleko i jego przetwory, jaja, a często też miodu i produktów pszeczelich. Dietę wegańską stosują dzisiaj nie tylko osoby, które z przyczyn swojej ideologii przechodzą na tę formę odżywiania, ale także ci, którzy chcą zredukować swoją masę ciała lub borykają się z tzw. chorobami cywilizacyjnymi takimi jak np. cukrzyca, nadciśnienie, choroby serca czy dna moczanowa. Wiele badań potwierdza pozytywny wpływ diety wegańskiej na nasze zdrowie, ale nie zapominajmy, że również zmiana złych nawyków żywieniowych i stosowanie zasad zdrowego żywienia, a także zwiększona aktywność fizyczna, przynoszą takie same, a często lepsze efekty niż przejście na restrykcyjny weganizm. 



Czym charakteryzuje się dieta wegańska? 

       U podstaw piramidy w tej formie odżywiania leżą warzywa, zwłszacza spożywane na surowo jak i produkty zbożowe zwłaszcza te z pełnego przemiału. Jest dopuszczala również forma obróbki termicznej warzyw, ale pamiętajmy o tym, że te spożywane na surowo są bogatszym źródłem witamin, minerałów, antyoksydantów i błonnika. Jednakże nie każdemu służy stosowanie tzw. „Witarianizmu” czyli spożywania warzyw i owoców tylko na surowo. Kolejnym bardzo ważnym produktem w weganiźmie są strączki (soczewica, ciecerzyca, fasole itp), nasiona (słonecznik, pestki dyni, siemię lniane, nasiona chia) i orzechy. Ta grupa produktów dostarcza nam dużej ilości kwasów tłuszczowych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania m.in. układu nerwowego, witamin, błonnika i aminokwasów, z których nasz organizm buduje białka. Weganie w swojej diecie nie powinni zapominać o stosowaniu glonów morskich (spirulina, chlorella), które są idealnym źródłem białka, chlorofilu i żelaza. Jako, że dieta wegańska nie zawiera mleka i produktów mlecznych powinniśmy sięgać po zamienniki takie jak mleka roślinne np. sojowe, ryżowe, migdałowe i.in., które czesto są wzbogacane o witamię D3 i wapń. Również soja i jej produkty (np. Tofu) mogą, a nawet powinny się znaleźć w daniach wegańskich. Dieta wegańska powinna być jak najbardziej urozmaicona, co pozwoli uniknąć nam niedoborów żywieniowych.
       O tym jakie ryzyko niedoborów niesie za sobą dieta wegańska napiszę w kolejnym raktykule.





Brak komentarzy :

Prześlij komentarz