sobota, 19 sierpnia 2017

Skuteczne odchudzanie. Jaka dieta jest najlepsza?


Czy istnieje najlepsza dieta na odchudzanie? 

Tego typu pytanie słyszę w naszym gabinecie bardzo często. Postaram się dzisiaj, może nie odpowiedzieć na to pytanie, ale pomóc znaleźć może tzw. „złoty środek”.




Osobiście uważam, że najważniejsze w odchudzaniu jest PRZESTAĆ SIĘ ODCHUDZAĆ. Brzmi banalnie? Ale najlepiej działa. To, jaką dietę wybierzemy, jest uzależnione od naszego podejścia, stylu życia i tego, jak nasz organizm funkcjonuje.


Jak wybrać najlepszą dietę?

Wybierając odpowiednią dla nas dietę powinniśmy się zastanowić, czy będziemy ją stosować cały czas, czy może tylko na określony czas. Sama jetem zwolennikiem zmiany swoich nawyków żywieniowych już na stałe. Nie ma co się oszukiwać, ale jeśli nie zmienimy swojego nastawienia do żywienia na stałe, to ciągle będziemy wracać do problemu nadwagi i odchudzania.


Dobra dieta powinna przede wszystkim spełniać kilka warunków:

- być dopasowana do nas indywidualnie- nie ograniczać nas czasowo i naszej w codzienności- utrata masy ciała jest stopniowa i bez efektu jojo- urozmaicona- nie odbiegać od naszego stylu życia


Jakie diety mamy do wyboru?

Sposobów odżywiania się jest naprawdę dużo. Ważne jednak jest, aby podejść do sprawy z rozsądkiem i nie dać się zwariować. Jedno wiemy na pewno. Każdy z nas jest inny i dlatego też powinniśmy słuchać własnego ciała.


Postaram się przybliżyć 5 diet, które osobiście uważam za sensowne i najbardziej zbliżone zdrowemu odżywianiu.


1. Low Carb Diet (dieta niskowęglowodanowa)

Dieta ta polega na ograniczeniu w dużym stopniu produktów zawierających węglowodany (ang. Carbs). Do grupy produktów z węglowodanami zaliczamy: produkty zbożowe (t.j. pieczywo, mąki, makarony), kasze, ryże, ziemniaki, owoce, cukier, słodycze, napoje typu cola. Ten sposób żywienia, jeśli podejdziemy z rozsądkiem, może być stosowany właściwie zawsze. Ważne jest jednak, aby nie dać się zwariować. Najczęściej popełnianym błędem w tej diecie, jest 100% wykluczenia produktów węglowodanowych. Low Carb (niskowęglowodanowy) nie znaczy No Carb (bez węglowodanów). Wybieramy zatem produkty jak najmniej przetworzone i o dobrej jakości. Chude mięso, ryby, jaja, produkty mleczne takie jak: naturalny jogurt, kefir, kwaśne mleko, twarogi, serek wiejski. Wszystkie warzywa zawłaszcza na surowo, ale dozwolone są również gotowane. Ważne, aby nie były rozgotowane. Tłuszcze roślinne: oleje tłoczone na zimno jak oliwa z oliwek, orzechy, awokado, nasiona lnu i chia. Produkty z pełnego przemiału, ale w ograniczonej ilości. Maksymalnie w dwóch posiłkach. Zaleca się płatki owsiane, kaszę gryczaną, jaglaną, quinoa, ryż brązowy. Owoce w ograniczonej ilości. Posiłki powinny zawierać jak najwięcej warzyw, zwłaszcza na surowo i produkty białkowe. Wszystko starannie przygotowane. Alternatywy dla cukru są: ksylitol, erytrytol i stewia.

2. Dieta Weight Watchers

Dieta ta jest znana również pod nazwą Dieta Strażników Wagi, polegająca na przeliczaniu pokarmów na punkty. Przy tym systemie nie trzeba liczyć kalorii. Weight Watchers opiera się na zasadach zdrowego żywienia i jej kaloryczność mieści się w granicy od 1250 do 1750 kcal. Każdy produkt ma określoną ilość punktów i odchudzający się w zależności od jego BMI (Body Mass Index - wskaźnik masy ciała) ma określoną liczbę punktów, która może spożyć w ciągu dnia. Podstawą są warzywa, chude mięso, ryby, chudy nabiał, ciemny ryż, produkty pełnoziarniste, kasze i ziemniaki. Z jadłospisu ogranicza się do minimum słodycze i należy pić co najmniej 2 l wody. Dużym atutem jest spotykanie się systematycznie w grupie z uczestnikami, którzy też stosują tę dietę. Jest wspólne wsparcie, jak i treningi z osobą/dietetykiem prowadzącym grupę.

3. Dieta Paleo

Dieta starożytnych przodków. Główna zasada to wybór produktów, które spożywali nasi przodkowie z czasów kamienia łupanego. Wybieramy produkty najmniej przetworzone. Wybór produktów jest bardzo ograniczony i wydaje się na początku, że właściwie nie możemy nic jeść. Jednak w praktyce nie jest tak źle. W diecie Paleo unika się produktów: mięsa przetworzonego jak np. wędliny, mielonki, parówki), produkty zbożowe, ziemniaki, oleje rafinowane, cukier i wszystkie produkty go zawierające, często też wyklucza się nabiał i rośliny strączkowe. Podstawą w jadłospisach są: warzywa, chude mięso, najlepiej dziczyzna, ryby, oliwa z oliwek, orzechy, awokado, grzyby, owoce i warzywa. Dużym atutem tej diety jest wybór produktów jak najmniej przetworzonych i ekologicznych, co oczywiście ma duży wpływ na nasze zdrowie.

4. Dieta South Beach (plaż południowych)

Ten plan żywieniowy składa się z 3 faz, w których ogranicza się i stopniowo wprowadza poszczególne produkty spożywcze. Dieta bazuje m.in. Na niskim indeksie glikemicznym (wybór dobrych węglowodanów, złożonych węglowodanów), dużej ilości warzyw, dobrej jakości mięs, olejów. Z posiłków wyklucza się cukier, białe mąki, tłuszcze zwierzęce, słodycze, alkohol. Ważne jest, aby poszczególne fazy nie były stosowane dłużej jak 2 tygodnie. Co niestety jest częstym błędem.

5. Dieta śródziemnomorska

Dieta ta jest wzorowana na posiłkach i sposobie żywienia jak w krajach śródziemnomorskich (Hiszpania, Włochy, Francja, Grecja). Główne produkty to warzywa spożywane zwłaszcza na surowo, owoce, ryby owoce może, czasami drób, oleje roślinne, produkty pełnoziarniste, czosnek i cebula. Z diety wyklucza się wieprzowinę, cukry proste, słodycze. Należy ograniczyć spożycie jaj, masła i tłustych wyrobów mlecznych. Należy jeść regularnie od 4 do 5 posiłków.


Podsumowanie.

Nie zależnie od tego, jaką dietę wybierzemy powinniśmy pamiętać, o tym, że jeżeli nie zmienimy naszego stylu życia i podejścia do odżywiania, to efekty nie będą trwały długo. Każda z w.w diet ma na celu ograniczenie lub całkowite wykluczenie z jadłospisu produktów przetworzonych takich jak fast foody, słodycze, rafinowane mąki i tłuszcze. Jest to jak najbardziej prawidłowe podejście. Nie możemy również zapominać o tym, że bez regularnej aktywności fizycznej utrata nadmiernych kg będzie dużo wolniejsza i trudniejsza. Ruch, zwłaszcza na świeżym powietrzu powinien być podstawą zmiany naszego stylu życia.

1 komentarz :

Kama :) pisze...

To prawda, żadna dieta niewiele zdziała, jeżeli nie zaczniemy zmian od sposobu myślenia, podejścia do odchudzania jako przestawienia się na zdrowy czy zdrowszy tryb życia a nie rzeź niewiniątek. :) Zastanawiam się gdzie w tym wszystkim znaleźć miejsce dla diety pudełkowej. Niedawno zaczęłam korzystać ze wsparcia macro bios bar - z uwagi na niedawno stwierdzoną nietolerancję glutenu, zdecydowałam się rzecz jasna na dietę bezglutenową, żeby się na wstępie mojej walki nie zniechęcać - i to naprawdę, działa. Kurcze! Kto by pomyślał, że bite pięć posiłków w ciągu dnia, jedzone względnie regularnie plus odrobina wysiłku może zdziałać takie cuda. Ciało się zmienia, cera promienieje, energia dopisuje. Cud czy XXI wiek? :)

Prześlij komentarz